تبلیغات
ولی‌عصر(عج) - امامت و هدایت 6

امامت و هدایت 6

سه شنبه 19 آبان 1388 11:49 ق.ظنویسنده : محمد ترابی

 

امامت به مفهومی كه قبلا بیان نمودیم مبنی بر لزوم استمرار حركت پیامبر اكرم صلّی الله علیه وآله در پیاده نمودن احكام شریعت و حفظ و صیانت آن از خطاها و انحرافات، همراه و ملازم با هدایت مردم و رساندن آنها به سر منزل مقصود و كمال مطلوب بوده است. این قبیل وظائف محوله بر عهده امام را مجموعه‌ای از آیات قرآن كریم كه پیرامون امامت و ملازمت آن با هدایت امت سخن گفته، مورد تاكید قرار داده است، چنان‌كه در آیه شریفه آمده است:

«وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلاةِ وَإِیتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِینَ»([1]).

(و آنان را پیشوایانى قرار دادیم كه به فرمان ما، (مردم را) هدایت مى‏كردند و انجام كارهاى نیك و برپاداشتن نماز و اداى زكات را به آنها وحى كردیم و تنها ما را عبادت مى‏كردند.)

و یا در این آیه شریفه كه می‌فرماید:

«وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ»([2]).

(و از آنان امامان (و پیشوایانى) قرار دادیم كه به فرمان ما (مردم را) هدایت مى‏كردند چون شكیبایى نمودند، و به آیات ما یقین داشتند.)

این نحوه از هدایت كه به انبیا و ائمه اختصاص دارد تنها به موعظه و ارشاد، بیان حقایق الاهی، ارائه طریق، هدایت پیامبرگونه كه به هدایت تشریعی شناخته می‌شود و در آن به ابلاغ اوامر الاهی و بشارت و انذار و ارائه طریق بسنده می‌شود، اكتفا نشده است؛ چنان‌كه در این آیه شریفه آمده است:

 «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاكِراً وَإِمَّا كَفُوراً». (انسان: 3)

(ما راه را به او نشان دادیم، خواه شكرگذار باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس!)

بلكه این نوع از هدایت به شكل دیگری است كه در آن نفوذ روحی بزرگی برای امام ایجاد می‌گردد و در تمامی قلوب مستعد و آماده برای هدایت نفوذ كرده و آنها را به كمالات مورد نیاز رسانده و هدف خویش را از رسالت آسمانی خویش به انجام می‌رساند، كه این همان هدایتی است كه از آن به هدایت تكوینی ایصالی (رساننده به مقصد) تعبیر می‌شود؛ چنان‌كه خداوند عزّ وجلّ می‌فرماید:

«أُوْلَئِكَ الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ فَإِن یَكْفُرْ بِهَا هَؤُلاء فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْماً لَّیْسُواْ بِهَا بِكَافِرِینَ * أُوْلَئِكَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ قُل لاَّ أَسْأَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرَى لِلْعَالَمِینَ»([3]).

(آنها كسانى هستند كه كتاب و حكم و نبوّت به آنان دادیم و اگر (به فرض) نسبت به آن كفر ورزند، (آیین حقّ زمین نمى‏ماند زیرا) كسان دیگرى را نگاهبان آن مى‏سازیم كه نسبت به آن، كافر نیستند. * آنها كسانى هستند كه خداوند هدایتشان كرده پس به هدایت آنان اقتدا كن! (و) بگو: «در برابر این (رسالت و تبلیغ)، پاداشى از شما نمى‏طلبم! این (رسالت)، چیزى جز یك یادآورى براى جهانیان نیست!»)

از موارد دیگری كه تایید می‌كند هدایت امام، «هدایت ایصالیه» است این است كه در معنای لغوی امام، هدایت، اقتدا و ایصال به مطلوب نهفته است؛ از این‌رو می‌توان گفت كه منظور از امام كسی است كه دیگران به او اقتدا نموده و او وظیفه رهبری دیگران را به عهده می‌گیرد. به همین جهت قرطبی ائمه‌ای را كه در آیه ذیل آمده به شكلی تفسیر كرده كه در پی می‌آید:

«وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَقَ وَیَعْقُوبَ نَافِلَةً وَكُلاً جَعَلْنَا صَالِحِینَ وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا»([4]).

(و اسحاق و علاوه بر او، یعقوب را به وى بخشیدیم و همه آنان را مردانى صالح قرار دادیم! * و آنان را پیشوایانى قرار دادیم كه به فرمان ما، (مردم را) هدایت مى‏كردند.)

قرطبی، منظور از ائمه را چنین تفسیر نموده است:

«رؤساء یقتدى بهم فی الخیرات وأعمال الطاعات»([5]).

(رؤسایی هستند كه در كار خیر و نیك و انجام طاعات و عبادات به آنها اقتدا می‌شود.)

همچنین ابن كثیر در تفسیر ائمه در آیه شریفه فوق می‌‌گوید:

«{وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً} أی: یقتدى بهم»([6]).

(منظور از این كه ما آنها را ائمه قرار می‌دهیم این است كه به آنها اقتدا می‌گردد.)

([1]) الأنبیاء: 73.

([2]) السجدة: 24.

([3]) الأنعام: 89ـ 90.

([4]) الأنبیاء: 73ـ72.

([5]) القرطبی، تفسیر القرطبی: ج11 ص305، الناشر: دار إحیاء التراث العربی. الشوكانی، فتح القدیر: ج3 ص416، الناشر: عالم الكتب.

([6]) ابن كثیر، تفسیر ابن كثیر: ج3 ص194.


آخرین ویرایش: سه شنبه 19 آبان 1388 11:53 ق.ظ

 
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 11:49 ب.ظ

You actually suggested it perfectly.
online viagra prescription buy viagra usa cheap generic viagra online uk buy viagra overnight delivery how to buy viagra online without viagra buy viagra pharmacy online viagra buy viagra on line buy viagra without prescription online buy viagra without a prescription online generic levitra
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر