تبلیغات
ولی‌عصر(عج) - استمرار وجودی دوازده خلیفه تا قیامت و ظهور حضرت مهدی و استدلال بر وجود آن حضرت

استمرار وجودی دوازده خلیفه تا قیامت و ظهور حضرت مهدی و استدلال بر وجود آن حضرت

چهارشنبه 19 آبان 1389 02:03 ب.ظنویسنده : محمد ترابی

 
این خلفاى رسول خدا پشت سر هم و به صورت متوالى در هر زمانى براى هدایت مردم مى‌آیند،‌ به گونه‌اى كه تا هنگامه‌ى قیامت هیچ زمانى، از وجود آنها خالى نخواهد بود،‌ كلمه «لایزال» در این جمله: «لا یزال الاسلام عزیزا إلى اثنا عشر خلیفة» و جمله هاى دیگر، كه همه‌ منابع معتبر آنها نقل كرده، معناى اتصال و استمرار و توالى ائمه را در كل زمان مى‌رساند و اگر زمانى فرا رسد كه یكى از آنها و آخرین آنها وجود نداشته باشد، نظام عالم برهم ریخته و هنگامه برپایى قیامت خواهد شد،‌ این نكته را روایت ذیل بیان مى‌كند:

لَنْ یَزَالَ الدینُ قَائِماً إِلَى اثْنَیْ عَشَرَ مِنْ قُرَیْشٍ، فَإِذَا هَلَكُوا مَاجَتِ الأَرْضُ بِأَهْلِهَا.

الهندی، علاء الدین علی المتقی بن حسام الدین (متوفاى975هـ)، كنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، ج12، ص17،‌ ح33861، تحقیق: محمود عمر الدمیاطی، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1419هـ - 1998م.

بنابراین،‌ طبق این روایت،‌ خلفاى رسول خدا به صورت متوالى پشت سر هم مى‌آیند و هیچ زمانى از وجود یكى از آنها خالى نخواهد بود.

علاوه بر این روایت، برخى از منابع دیگر  اهل سنت،‌ توالى و پى هم آمدن خلفاء را از بعضى اصحاب رسول خدا نقل كرده اند:

 حدثنا ابن وهب عن عبد الرحمن بن زیاد بن أنعم عن أبی عبد الرحمن الحبلی عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضى الله عنهما قال: سیلی أمر هذه الأمة خلفاء یتوالون، كلهم صالح وعلیهم تفتح الأرضین كلها...

عبد الله بن عمرو بن العاص رضى الله عنهما گفت: به زودى خلفایى كه به دنبال هم مى‌آیند، صاحب ولایت این امت مى‌شوند و همگى صالحند و تمامى زمین‌ها براى آنان گشوده مى‌گردد.

المروزی، نعیم بن حماد أبو عبد الله متوفای 288هـ)، كتاب الفتن، ج1، ص117، تحقیق: سمیر أمین الزهیری،‌ دار النشر: مكتبة التوحید – القاهرة، الطبعة: الأولى 1412

«اثنی عشر نقیبا»

در تعدادى از روایات «اثنا عشر»، به جاى «خلیفة» كلمه «نقیبا» آمده است.

احمد بن حنبل در دو جاى از مسندش این روایت را نقل كرده است:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی ثنا حَسَنُ بن مُوسَى ثنا حَمَّادُ بن زَیْدٍ عَنِ الْمُجَالِدِ عَنِ الشعبی عن مَسْرُوقٍ قال: كنا جُلُوساً عِنْدَ عبد اللَّهِ بن مَسْعُودٍ وهو یُقْرِئُنَا الْقُرْآنَ فقال له رَجُلٌ: یا أَبَا عبد الرحمن هل سَأَلْتُمْ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم كَمْ تملك هذه الأُمَّةَ من خَلِیفَةٍ؟ فقال عبد اللَّهِ بن مَسْعُودٍ: ما سألنی عنها أَحَدٌ مُنْذُ قَدِمْتُ الْعِرَاقَ قَبْلَكَ ثُمَّ قال: نعم. وَلَقَدْ سَأَلْنَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فقال: اثْنَا عَشَرَ كَعِدَّةِ نُقَبَاءِ بنی إِسْرَائِیلَ.

مسروق گفت: ما در نزد عبد اللَّه ابن مسعود نشسته بودیم و او براى ما قرآن مى‌خواند، مردى به او گفت: یا ابا عبد الرحمن آیا شما از رسول خدا صلى الله علیه وآله نپرسیدید كه بعد از او چند خلیفه خواهند آمد؟ عبد اللَّه گفت: از هنگامى كه از عراق وارد شده‏ام كسى این موضوع را از من نپرسیده است، ما از رسول خدا پرسیدیم فرمودند: خلفاء من دوازده نفرند مانند نقباء بنى اسرائیل.

الشیبانی،  ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج1، ص398،‌ح3781 و ص406،‌ ح 3859، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر.

عده‌اى از علماى بزرگ اهل سنت همانند عاصمى مكى، مباركفورى، ابن حجر عسقلانى،‌ عبد الرحمن سیوطى و ابن حجر هیثمى، به صراحت مى‌گویند:‌ روایت ابن مسعود سندش حسن است:

أما حدیث بن مسعود فأخرجه أحمد والبزار بسند حسن أنه سئل كم یملك...

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى852 هـ)، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج13، ص212، تحقیق: محب الدین الخطیب، ناشر: دار المعرفة - بیروت.

السیوطی، جلال الدین أبو الفضل عبد الرحمن بن أبی بكر (متوفاى911هـ)،  تاریخ الخلفاء، ج1، ص10، تحقیق: محمد محی الدین عبد الحمید، ناشر: مطبعة السعادة - مصر، الطبعة: الأولى، 1371هـ - 1952م.

الهیثمی، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة، ج1، ص54، تحقیق عبد الرحمن بن عبد الله التركی - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.

العاصمی المكی، عبد الملك بن حسین بن عبد الملك الشافعی (متوفاى1111هـ)، سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل والتوالی، ج2، ص406، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود- علی محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمیة.

المباركفوری، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحیم (متوفاى1353هـ)، تحفة الأحوذی بشرح جامع الترمذی، ج6، ص394، دار الكتب العلمیة – بیروت.

ابن حجر عسقلانى روایت را این گونه نقل كرده است:

وقال إسحاق: أخبرنا أبو أسامة قالا: ثنا المجالد عن الشعبی عن مسروق قال: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ فَقَالَ: هَلْ حَدَّثَكُمْ نَبِیُّكُمْ صلی الله علیه وآله كَمْ یَكُونُ بَعْدَهُ مِنَ الْخُلَفَاءِ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. وَمَا سَأَلَنِی أَحَدٌ قَبْلَكَ وَإِنَّكَ لَأَحْدَثُ الْقَوْمِ سِنّاً نَعَمْ. قَالَ:یَكُونُ بَعْدِی عِدَّةُ نُقَبَاءِ مُوسَى‏ اثنی عشر نقیبا.

مردى نزد عبد اللَّه بن مسعود آمد و گفت: آیا پیامبرتان به شما خبر داده كه پس از وى چند خلیفه خواهد بود؟ گفت: آرى، و كسى پیش از تو آن را از من نپرسیده است و تو جوان‏ترین مردم از نظر سنّ و سال هستى، آرى فرمود: پس از من دوازده نقیب به تعداد نقباى موسى خواهد بود.

در پایان مى‌گوید:

(هذا اسناده حسن)

سند این روایت حسن است.

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، ج9، ص577، المطالب العالیة بزوائد المسانید الثمانیة، تحقیق: د. سعد بن ناصر بن عبد العزیز الشتری، ناشر: دار العاصمة/ دار الغیث، الطبعة: الأولى، السعودیة - 1419هـ.

تشبیه آنها به نقباء بنى اسرائیل روشنگر این نكته است كه انتخاب آنان به این مقام، به دست خدا است؛‌ نه در اختیار مردم،‌ همان‌گونه خداوند نقباء بنى اسرائیل را برگزیده‌است: «وَبَعَثْنَا مِنهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیباً (مائده/ 12) و آنان همانند پیامبران بنى اسرائیل، داراى مقام عصمت اند كه تنها خداوند از عصمت افراد با خبر است


آخرین ویرایش: چهارشنبه 19 آبان 1389 02:07 ب.ظ

 
سه شنبه 9 آذر 1389 01:30 ب.ظ
نتیجه گیری آخرت که گفتی:تشبیه آنها به نقباء بنى اسرائیل روشنگر این نكته است كه انتخاب آنان به این مقام، به دست خدا است؛‌ نه در اختیار مردم،‌ همان‌گونه خداوند نقباء بنى اسرائیل را برگزیده‌است.
این استدال من در آوردیه .مثلا غلام به دوستش نیما گفت تو مثل برادر من هستی و محمد ترابی نتیجه گرفت که :پس ما نتیجه می گیریم مادر نیما و غلام یکی بوده!!!!
اما بقیه این جوری نتیجه گرفتند:غلام نیما را مثل برادرش دوست دارد.
در سخن پیامبر هم این نتیجه گرفته می شود که این انسان های خلیفه ی پیامبر بهترین انسان های عصر خود می باشند.نه آن نتیجه که شما گرفتی.
سه شنبه 9 آذر 1389 01:22 ب.ظ
خودت هم نقل کردی در احادیث ما که:قال: سیلی أمر هذه الأمة خلفاء یتوالون.
خلیفه یعنی کسی که جانشین کسی از سران حکومتی می شود.پیامبر رهبر امت و حاکم بود ولی جز از حضرات علی و حسن رضی الله عنهما کدام ائمه حاکم بودند.این حدیث صحیح است و شامل ابوبکر،عمر،عثمان،علی ،حسن و ... می شود و حتی انسان بزرگی چون عمر بن عبدالعزیز این مرد خوشنام تاریخ و ...
هر دوازده ای را که نباید به 12 امام بزرگوار ربط داد.خلیفه معادل جانشین یک شاه در حکومته ولی تو به نفع خودت برداشت کردی.
محمد ترابی
خلیفه یعنی کسی که از طرف پیامبر اسلام به عنوان هادی و راهنما و کسی که همچون پیامبر واجب الاطاعه است تعیین می شود ، البته ممکن است از او فرمان نبرند وگرنه باید فراعنه جانشین حضرت یوسف باشند و یا پیامبر یزید را به جای خود خلیفه ی حق بداند و از اوصاف بیان شده در این اخادیث برای ما مسلم می شود که منظور از اینان همان آل محمدند که بعد از محمد جانشینان بر خق آن خضرتند الهم صل علی محمد و آل محمد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر