تبلیغات
ولی‌عصر(عج) - امامت در قرآن 1

امامت در قرآن 1

شنبه 22 خرداد 1389 02:26 ب.ظنویسنده : محمد ترابی

 

 

معنای لغوی امامت:

كلمه امام به خودی خود و از نظر لغوی، در خود معنا و مفهوم مقدسی به همراه ندارد؛ از این منظر امام به هر كسی گفته می‌شود كه به او اقتدا گردیده و مورد تبعیت قرار ‌گیرد؛ اعم از آن كه وی شخصی عادل و یا غیر عادل باشد. راغب در مفردات گفته است:

«الإمام: المؤتم به إنساناً؛ كأن یقتدى بقوله أو فعله، أو كتاباً أو غیر ذلك، محقاً كان أو مبطلاً، وجمعه أئمة»(1)

(امام: كسی است كه انسان به قول، فعل، كتاب و یا دیگر موارد او  اقتدا می‌كند؛ اعم از آن كه امام بر حق باشد و یا بر باطل و جمع امام ائمه می‌‌باشد.)

معنای اصطلاحی امامت:

مسلمانان با جمیع گرایش‌های مذهبی خود بر معنا و مفهوم عام امامت، اتفاق نظر داشته و آن را ریاست و رهبری تمام جامعه اسلامی می‌دانند و تنها اختلافی كه هست در حیطه شؤون و اختیارات امام است.

 تفتازانی (متوفای 791هـ) گفته است:

«الإمامة رئاسة عامة من أمر الدین والدنیا خلافة عن النبی صلى الله علیه وسلم»2).

(امامت: عبارت است از ریاست تمامی جامعه اسلامی در امور دین و دنیای آنان به عنوان جانشین رسول خدا صلّی الله علیه وآله.)

دلایلی بر انتخاب اهل بیت علیهم السلام از سوی خداوند:

معنای لغوی و عرفی «اصطفاء» انتخاب و اختیار نمودن شخصی می‌باشد.

راغب در مفردات گفته است:

«الاصطفاء: تناول صفو الشیء، كما أن الاختیار: تناول خیره، والاجتباء: تناول جبایته. واصطفاء الله بعض عباده قد یكون بإیجاده تعالى إیاه صافیاً عن الشوب الموجود فی غیره... قال تعالى: {الله یَصْطَفِی مِنَ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً وَمِنَ النَّاسِ} ... واصطفیت كذا على كذا أی اخترت»(3).

(اصطفاء: دستیابی به خالص هر چیزی است؛ چنان‌كه اختیار: به معنای دستیابی به خوب و نیكوی آن و اجتباء: دستیابی به خالص هر چیزی است و برانگیختن خداوند نسبت به برخی از بندگان، گاهی با صاف و خالص نمودن آن شخص از هرگونه ناخالصی و غیره می‌باشد... چنان‌كه فرموده است: «خداوند از فرشتگان رسولانى برمى‏گزیند، و همچنین نسبت به عمل مردم خداوند شنوا و بیناست!...» و چیزی را این‌چنین برانگیختم: یعنی آن را چنین اختیار نمودم.)

قرآن در استعمالات خود و مراد و منظورش از اصطفاء از حد معناى لغوی تجاوز نكرده است. قرآن از این مفهوم در آیات متعددی سخن گفته است:

 

«إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ»(4).

(خداوند، آدم، نوح، آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برترى داد.)

 

همچنین درباره طالوت نیز فرموده است:

«إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»(5).

(خدا او را بر شما برگزیده و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشیده است.)

چنان‌كه قرآن كریم از انتخاب برخی اعضای خانواده انبیا و اوصیا نیز خبر داده است؛ چنان كه فرموده:

«وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإبراهیم وَجَعَلْنَا فِی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ»(6).

(ما نوح و ابراهیم را فرستادیم و در دودمان آن دو نبوّت و كتاب قرار دادیم.)

 

اول: آیه شریفه:

«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إبراهیم وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ * ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»(7).

(خداوند، آدم، نوح، آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برترى داد. ـ آنها فرزندان و (دودمانى) بودند كه (از نظر پاكى، تقوا و فضیلت) برخی از برخی دیگر گرفته شده بودند و خداوند، شنوا و داناست (و از كوشش‌هاى آنها در مسیر رسالت خود، آگاه مى‏باشد))

این آیه قرآن بر این نكته تاكید دارد كه همان‌گونه كه خداوند سبحان انبیای خود را مورد انتخاب قرار می‌دهد همچنین از نسل و ذریه آنان نیز انسان‌های صالح و شایسته‌ای برمی‌گزیند كه اهل بیت علیهم‌السلام نیز از همین نسل برگزیده است؛ چرا كه پیامبر اكرم و نسل آن حضرت از نسل حضرت ابراهیم علیه السلام است. همین معنا را بخاری از ابن عباس در باره آیه شریفه: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إبراهیم وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ» روایت نموده و گفته است:

«المؤمنون من آل إبراهیم وآل عمران وآل یاسین وآل محمد صلى الله علیه وسلم، یقول الله عز وجل: {إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإبراهیم لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ}(8) وهم المؤمنون»(9).

(مؤمنان از خاندان ابراهیم، عمران، یاسین و محمد صلى الله علیه وآله هستند. خداوند عزّ وجلّ می‌فرماید: «سزاوارترین مردم به ابراهیم، آنها هستند كه از او پیروى كردند» كه آنها مؤمنان هستند.)

دوم: آیه شریفه:

«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا»(10).

(خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.)

مسلم در صحیح خود با سندش به عایشه روایت كرده است:

«خرج النبی صلى الله علیه وسلم غداة وعلیه مرط مرحل من شعر أسود، فجاء الحسن ابن علی فأدخله، ثم جاء الحسین فدخل معه، ثم جاءت فاطمة فأدخلها، ثم جاء علی فأدخله، ثم قال: {إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا}»(11).

(صبحگاهان رسول خدا صلّی الله علیه وآله خارج شد در حالی كه پارچه‌ای سیاه از موی شتر بر دوش داشت؛ در این هنگام حسن بن علی و در پی او حسین بن علی و فاطمه و نیز علی وارد شدند و رسول خدا صلی الله علیه وآله همه آنها را به زیر عبا داخل ساخت و فرمود: «خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.»)

از این‌رو ابن تیمیه را نیز می‌بینیم كه به خاطر همین خصوصیتی كه خداوند با آن علاقه خود را به اهل بیت نشان داده، قائل به افضلیت اهل بیت علیهم‌السلام گردیده و گفته است:

«أفضل أهل بیته علی وفاطمة وحسن وحسین الذین أدار علیهم الكساء وخصهم بالدعاء»(12).

(رسول خدا صلی الله علیه وآله اهل بیت خود، علی، فاطمه، حسن و حسین را كه عبای خویش را بر آنان پوشاند و در حق آنان دعا فرمود را بر دیگران فضیلت و برتری بخشید.)

این همان معناى انتخاب و گزینش گروهی نخبه و منتخب از سوی خداوند عزّ وجلّ در میان مردم است كه آنان را پاكیزه ساخته و از هر گناه و پلیدی به دور داشته است و به معنای دیگر، این همان ارزانی داشتن مقام عصمت به آنهاست؛ چرا كه آنها به مراتبی نائل گردیده‌اند كه دیگران بدان دست نیافته‌اند.


آخرین ویرایش: - -

 
یکشنبه 25 مهر 1389 03:07 ب.ظ
آره جون خودت!!!
شنبه 24 مهر 1389 08:54 ب.ظ
خداوند توفیقتان بده ما شاءالله خیلی استفاده كردم
دوشنبه 19 مهر 1389 02:51 ب.ظ
چی شد کم آوردی؟10 روزه که نظر دادم هنوز جواب ندادی؟100 روز دیگه هم بگذره جوابی نداری که بدی.
محمد ترابی
متن مقاله ی مورد اشاره گویاست ، نیاز به پاسخ نیست
شنبه 10 مهر 1389 04:15 ب.ظ
إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ»(4).

(خداوند، آدم، نوح، آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برترى داد.)

اسمی از ائمه شما نیومده جز اینكه شما برای خودتون اینگونه تفسیر می كنید
شنبه 10 مهر 1389 04:14 ب.ظ
كجا این آیاتی رو كه ذكر كردی دال بر انتخاب حضرت علی(رض)و بقه بزرگواران به عنوان امام برای مردم به واسطه ی خداوند است.این آیان در موردحضرت نوح و ابراهیم و آل عمران ... است نه ائمه شما؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر