تبلیغات
ولی‌عصر(عج) - سؤالاتی از اهل سنت-خلیفه ی دوم(2)

سؤالاتی از اهل سنت-خلیفه ی دوم(2)

دوشنبه 25 آبان 1388 10:15 ق.ظنویسنده : محمد ترابی

 

سؤال 20: آیا صحیح است آنچه را كه مى گویند خلیفه ثانى در دوران خلافتش حكم تیمم را نمى دانست و اگر كسى از او مى پرسید در صورت جنابت و نبودن آب تكلیف چیست؟ در جواب مى گفت: نماز را ترك كن تا آب پیدا شود! و اگر تا دو ماه هم آب نمى یافت حضرت خلیفه نماز نمى خواند.

 نسائى چنین روایت مى كند: «كنا عند عمر فأتاه رجل، فقال: یا أمیر المؤمنین رُبّما نمكُثُ الشهر والشهرین ولا نجد الماء؟ فقال عمر: أمّا أنا فاذا لم أجد الماء لم أكن لأُصلی حتى أجدَ الماء...([1]).

 

سؤال 21: آیا صحیح است كه مى گویند  عمر بن الخطاب و فرزندش  عبداللّه بن  ایستاده بول مى كردند؟

چنانچه  مالك در موطّا مى گوید:

«عن عبداللّه بن دینار، قال: رأیت عبداللّه بن عمر یبول قائماً»([2])

 

یعنى عبداللّه بن عمر را دیدم كه ایستاده بول مى كرد.

و  ترمذى مى فرماید: عن عمر: رآنی النبی و أنا أبول قائماً فقال: یا عمر لا تبل قائماً...([3])

 

یعنى هنگامى كه پیامبر اكرمـ صلى الله علیه و سلّم ـ مرا دید كه ایستاده بول مى كنم، فرمود: اى عمر، ایستاده بول نكن.

و  عسقلانى در توجیه كار عمر  مى فرماید: البول قائماً أحفظ للدبر.([4])

 

یعنى ایستاده بول كردن براى حفظ نشیمن خوب است. و همو مى گوید: ثابت شده كه عدّه اى از صحابه  پیامبرـ صلى الله علیه و سلّم ـ از جمله  عمر بن الخطاب ایستاده بول مى كردند.

آیا ما كه حضرت عمر(رضی الله عنه) را طبق حدیث اقتدوا باللذین من بعدى([5]) ـ ابوبكر و

 

عمر ـ مقتداى و پیشوا و راهنماى خود قرار مى دهید  واجب است ایستاده بول كنید و یا از فعل  عمر تنها جایز بودن استفاده مى شود و آیا در این صورت ترشحات بول موجب نجاست لباس نمى شود؟ و آیا فعل  عمر با فرمایش پیامبر اكرم كه فرمود: ایستاده بول كردن جفاست ـ من الجفاء ان یبول الرجل قائماً.([6]) چگونه قابل جمع است و بالاخره شما پیروان سلف  در این كار از پیامبر اكرمـ صلى

 

الله علیه و سلّم ـ تبعیت كنیم یا از  عمر

سؤال 22: مى گویند جریان ازدواج عمربن الخطاب با ام كلثوم دختر حضرت على(ع)از اكاذیب و اساطیر است. چون ;

اولا: در هیچ یك از صحاح ستة تفصیل جریان نیامده است.

ثانیاً: به گفته بعضى از محققان اسلامى. حضرت على(ع)دخترى به نام ام كلثوم نداشته([7]) بلكه

 

كنیه حضرت زینب بوده است. و ایشان هم با عبدالله بن جعفر ازدواج كرده بود.

 

ثالثاً: تشابه اسمى شده، و عمر درخواست ازدواج با ام كلثوم دختر ابوبكر را كرده بود كه آن هم در ابتدا مورد موافقت قرار گرفت ولى پس از آن با مخالفت عائشه رو برگردید و انجام نشد([8]).

 

رابعاً: ازدواج عمر با زنى به نام ام كلثوم ـ محقق شده، ولى او دختر جرول مادر عبیدالله بن عمر است([9]) و ربطى به دختر حضرت على(ع)ندارد.

 

خامساً: حقایق تاریخى، دروغ بودن این جریان را به اثبات مى رساند آنجا كه مى گویند پس از مردن عمر، محمد بن جعفر و پس از مرگ او برادرش عون بن جعفر با او ازدواج كرد. در حالیكه: خود تاریخ([10]) تصریح دارد كه این دو برادر در جنگ تستر ـ كه در زمان عمر بود به كشته شدند.

 

سادساً: مدعى هستند پس از این دو برادر عبدالله بن جعفر، ـ برادر سوم ـ با او ازدواج كرد. در حالیكه او با زینب ازدواج كرده بود ـ و او را داشت ـ آیا او جمع بین الاختین كرده است?([11])


 

[1]    [] . سنن نسائی 1: 168 ـ امام بخارى همین حدیث را آورده ولى آنجا كه عمر مى گوید: «اگر جنب باشم و آب یافت نشود نماز نمى خوانم» را به احترام آبروى عمر(رضی الله عنه)، حذف مى كند. تا مبادا متهم به ناآگاهى از احكام اسلام. و سبك شمردن نماز و ترك آن بشود. بخارى 1: 70 باب المتیمم هل ینفخ فیهما.

[2]     ] . الموطا 1: 60.

[3]     ] . سنن الترمذی1: 18.

[4]     ] . فتح الباری 1: 262 ـ ارشاد الساری 1: 277.

[5]     ] . سنن الترمذی 5: 630.

[6]     ] . عمدة القاری 3: 135.

[7]     ] . حیاة فاطمة الزهراء: 219 (باقر شریف قرشى رافضى) ـ و در بعضى از كتابهاى رافضه مانند علل الشرائع ج 1: 186 باب 149 ج 2 حدیثى از حضرت جعفر صادق(رضی الله عنه) آمده كه ظاهرش این است كه ام كلثوم همان زینب  است.

[8]    ] . الأغانی 16: 103.

[9]     ] . سیر اعلام النبلاء (تاریخ خلفاء) 87.

[10][] . استیعاب 3: 423 و 315، تاریخ طبرى 4: 213 ـ الكامل فی التاریخ  2:  546.

[11] . الطبقات الكبرى 8: 462.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


آخرین ویرایش: - -

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر